The linguistic significance of the hadith and its impact on the interpretation of Surat Al-Ahzab
DOI:
https://doi.org/10.58916/alhaq.v12i1.384Keywords:
Linguistic significance, Hadith, Athar, Interpretation, Surat Al-AhzabAbstract
This is a systematic study that sheds light on the linguistic significance of the hadith and its impact on the interpretation of Surat al-Ahzab. The nature of the study required an introduction to the noble surah that is the subject of the study. It addressed the linguistic vocabulary in the hadith and its impact on the interpretation of Surat al-Ahzab, as well as the linguistic vocabulary found in the Holy Qur'an and the hadith with a single meaning. It also addressed rhetorical issues in the hadith and their impact on the interpretation of Surat al-Ahzab. The study employed an inductive and analytical approach, given its relevance to the nature of the subject. The study reached a number of conclusions, including:
- The winds are mentioned in Surat al-Ahzab in a general manner without specifying their type. The hadith identifies their type, stating that they are the "saba" winds, meaning "easterly winds." This explains the type of wind by which God aided His Prophet on the Day of the Confederates.
- There are also types of winds mentioned in the Holy Qur'an other than the "saba." They are mentioned by various names in various places, such as "adh-Dhariyat" (the winds that blow), "al-'Aseefat" (the storms that blow), and others. This is one of the scientific miracles of the Holy Qur'an. There are some difficult-to-understand terms in the verse, and the linguistic significance of the hadiths has the final say in unraveling this ambiguity and determining the verse's intended meaning.
- The word "hijab" is mentioned in the surah, and the verse appears to refer to a woman's veil. However, upon examining the semantic context of the word "hijab" mentioned in the hadith, we discover that it refers to the curtain placed over the door of a house.
- The linguistic significance of the hadiths has played a role in deriving some of the rulings related to the verses, whether these rulings are doctrinal or jurisprudential.
Downloads
References
- القرآن الكريم برواية حفص عن عاصم.
الكتب والمصنفات
ابن الأثير، ع. الدّين. (1994). أسد الغابة في معرفة الصحابة (تحقيق: ع. م. معوض، و ع. أ. عبد الموجود). بيروت: دار الكتب العلمية.
ابن الأزهري، م. أ. (2001). تهذيب اللغة (تحقيق: م. ع. مرعب). بيروت: دار إحياء التراث العربي.
ابن العربي، م. ع. أ. ب. (2003). أحكام القرآن (تحقيق: م. ب. ع. عطا، ط 3). بيروت: دار الكتب العلمية.
ابن الأصفهاني، أ. ق. (1992). مفردات في غريب القرآن (تحقيق: ص. ب. ع. الداودي، ط 1). دمشق/بيروت: دار القلم، الدار الشامية.
ابن الألوسي، ش. الدّين. (1415هـ). روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني (تحقيق: ع. ب. عطية). بيروت: دار الكتب العلمية.
ابن الجوزي، ج. الدّين. (2001). زاد المسير في علم التفسير (تحقيق: ع. م. المهدي، ط 1). بيروت: دار الكتاب العربي.
ابن حبان، م. (1993). صحيح ابن حبان بترتيب ابن بلبان (تحقيق: ش. الأرناؤوط، ط 2). بيروت: مؤسسة الرسالة.
ابن حجر العسقلاني، أ. ف. (1379هـ). فتح الباري شرح صحيح البخاري (تحقيق: م. ف. عبد الباقي). بيروت: دار المعرفة.
ابن حجر العسقلاني، أ. ف. (1994). الإصابة في تمييز الصحابة (تحقيق: ع. أ. عبد الموجود، و ع. م. معوض، ط 1). بيروت: دار الكتب العلمية.
ابن سعد، م. (1990). الطبقات الكبرى (تحقيق: م. ب. ع. عطا، ط 1). بيروت: دار الكتب العلمية.
ابن سيده، ع. إ. (2000). المحكم والمحيط الأعظم (تحقيق: ع. هنداوي، ط 1). بيروت: دار الكتب العلمية.
ابن عدي الجرجاني، أ. أ. (1997). الكامل في ضعفاء الرجال (تحقيق: ع. أ. عبد الموجود وآخرون، ط 1). بيروت: دار الكتب العلمية.
ابن عاشور، م. ط. (1984). التحرير والتنوير. تونس: الدار التونسية للنشر.
ابن عساكر، أ. ن. (1974). حلية الأولياء وطبقات الأصفياء. مصر: دار السعادة.
ابن منظور، م. (د.ت). لسان العرب (ط 1). بيروت: دار صادر.
ابن ماجه، م. ي. (2009). سنن ابن ماجه (تحقيق: ش. الأرناؤوط وآخرون، ط 1). بيروت: دار الرسالة العالمية.
ابن المبارك، أ. ي. (1984). مسند أبي يعلى (تحقيق: ح. س. أسد، ط 1). دمشق: دار المأمون للتراث.
ابن حنبل، أ. (2001). مسند الإمام أحمد (تحقيق: ش. الأرناؤوط وآخرون، ط 1). بيروت: مؤسسة الرسالة.
ابن حجر، أ. ف. (1990). المستدرك على الصحيحين (تحقيق: م. ب. ع. عطا، ط 1). بيروت: دار الكتب العلمية.
الدار قطني، أ. ح. (1986). المؤتلف والمختلف (تحقيق: م. ع. عبد القادر، ط 1). بيروت: دار الغرب الإسلامي.
الزبيدي، م. ب. م. (د.ت). تاج العروس من جواهر القاموس (تحقيق: مجموعة محققين). بيروت: دار الهداية.
الزمخشري، ج. الله. (1987). الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل (ط 3). بيروت: دار الكتاب العربي.
الزحيلي، و. م. (1997). التفسير المنير (ط 2). بيروت/دمشق: دار الفكر المعاصر.
الطنطاوي، م. س. (1997). التفسير الوسيط للقرآن الكريم (ط 1). القاهرة: دار نهضة مصر.
الذهبي، ش. الدّين. (2006). سير أعلام النبلاء. القاهرة: دار الحديث.
الطبراني، أ. ق. (د.ت). المعجم الأوسط (تحقيق: ط. ع. محمد، و ع. إ. الحسيني). القاهرة: دار الحرمين.
البخاري، م. (1422هـ). صحيح البخاري (تحقيق: م. ب. ز. الناصر، ط 1). بيروت: دار طوق النجاة.
التوربشتي، ف. ش. الدّين. (2008). الميسر في شرح مصابيح السنة (تحقيق: ع. الهنداوي، ط 2). الرياض: مكتبة نزار مصطفى الباز.
الترمذي، م. ع. ب. س. (1998). سنن الترمذي (الجامع الكبير) (تحقيق: ب. ع. معروف). بيروت: دار الغرب الإسلامي.
ثانياً: المقالات في المجلات العلمية
حمودي، آ. (2025). دور دلالة الأصل اللغوي في فهم القرآن الكريم وتفسيره. مجلة العلوم الإنسانية والطبيعية، 6(2).
سلطاني، ب. (2018). أثر اللغة العربية وأهميتها في فهم نصوص الكتاب والسنة. مجلة جسور المعرفة، جامعة الجزائر، 4(2)، 14.
كفافي، ع. م. ع. (2022). التطبيق الأصولي لحديث (رفع عن أمتي الخطأ والنسيان وما استكرهوا عليه) وأثر الخلاف في عموم مقتضاه. مجلة كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور، 4(2).
ثالثاً: المصادر الإلكترونية
عبد العليم، م. ع. ر. (2024). مقال في عالم الأرصاد الجوية: في ظلال القرآن الكريم والسنة النبوية. الشبكة العنكبوتية. https://arsad.journals.ekb.eg
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.