Prohibited Benefit in a Good Loan An Analytical Study of the Fees for Banking Services Imposed on Current Accounts
DOI:
https://doi.org/10.58916/alhaq.v12i1.323Keywords:
Loan, advance, benefit, fee, costAbstract
The good loan is an exception to the religiously prohibited sale of dirhams for dirhams. It is a pure donation contract that achieves solidarity and solidarity among Muslims, contributes to solving their financial problems, both direct and indirect, and prevents them from resorting to usurious loans. The basic principle is that no increase in any debt is acceptable, and every benefit is considered an increase. However, some benefits are religiously prohibited and are not permitted in a loan contract, according to scholarly consensus. Some are permissible according to some scholars. So, in this research, I talked about the benefit that is the subject of prohibition, especially the fee imposed on banking services in exchange for current account services, or obtaining a good loan from the bank using an electronic application such as the service available at the North African Bank and called the (Salafni) service, which can be obtained by subscribing to an application they called (Nab Mobile) in exchange for a commission estimated at thirty dinars paid monthly for the purpose of subscribing to the distinguished package that includes the (Salafni) service. In this research, I adopted the inductive and analytical approach, and reached results including: that every increase stipulated verbally or by ruling and not met with compensation is considered usury; because it achieves a benefit for one party at the expense of the other, and every increase that does not accrue to one of the contracting parties but is in exchange for loan services and was an actual cost that does not reflect the benefit that leads to usury.
Downloads
References
-1الأزهري، صالح عبدالسميع الآبي. الثمر الداني شرح رسالة ابن أبي زيد القيرواني. بيروت(1430ه = 2009م). دار ابن حزم.
_2 البابرتي، محمد بن محمد بن محمود. العناية شرح الهداية. بيروت: دار الكتب العلمية. الطبعة الأولى (1428ه – 2007م).
_3البخاري، محمد بن إسماعيل. صحيح البخاري. المطبعة السلفية طبعة 1403ه. القاهرة.
_ البهوتي. منصور بن يونس.شرح منتهى الإرادات. بيروت (الطبعة الأولى 1426هـ = 2005م). دار الكتب العلمية
_ التسولي، علي بن عبدالسلام. البهجة في شرح التحفة. بيروت(الطبعة الأولى 1418ه = 1998م). دار الكتب العلمية.
_ ابن تيمية، أحمد بن عبدالحليم. القواعد النورانية. الرياض( الطبعة الأولى 1423ه =2002م). مكتبة التوبة.
_7ابن حجر الهيثمي. شهاب الدين أحمد بن حجر. تحفة المحتاج بشرح المنهاج. د:ت.
_ الجوهري، إسماعيل بن حماد. الصحاح. بيروت ( الطبعة الثانية: 1399هـ = 1979م). دار العلم للملايين.
_ حسن الأمين . الودائع المصرفية حسابات المصارف. بحث منشور بمجلة مجمع الفقه الإسلامي الدولي. الدورة التاسعة. العدد التاسع.
-10 حسين فهمي . الودائع المصرفية حسابات المصارف. بحث منشور بمجلة مجمع الفقه الإسلامي الدولي. الدورة التاسعة. العدد التاسع.
-11الحطاب، محمد بن محمد الرعيني. مواهب الجليل لشرح مختصر خليل . بيروت( الطبعة الثانية 1428هـ = 2007م). دار الكتب العلمية.
-12الخطيب الشربيني، محمد بن محمد. مغني المحتاج إلى معرفة معاني ألفاظ المنهاج. بيروت(الطبعة الثالثة 2011م). دار الكتب العلمية.
-13الدسوقي، محمد عرفة. حاشية الدسوقي على الشرح الكبير. د:ت.
- الرملي، شمس الدين محمد بن أبي العباس. نهاية المحتاج، بيروت( الطبعة الثانية1424ه = 2002م). منشورات دار الكتب العلمية
ـزعتري علاء الدين. الخدمات المصرفية وموقف الشريعة الإسلامية منها. بيروت (الطبعة الثانية 1429 هـ = 2008م). دار الكلم الطيب.
_16 السرخسي،أحمد بن محمد. المبسوط. بيروت:دار عالم المعرفة .د:ت
_17الشافعي، محمد بن إدريس. الأم. مصر(الطبعة الأولى 1422ه- 2001م). دار الوفاء.4
_18الشوكاني، محمد بن علي. نيل الأوطار. القاهرة(طبعة سنة 2005م). دار الحديث.
_19ابن عابدين، محمد أمين. رد المحتار. الرياض(طبعة 1423ه = 2003م). دار عالم الكتب
_20 ابن عبدالبر. يوسف بن عبدالله بن محمد. الكافي في فقه أهل المدينة . بيروت ( الطبعة الثانية 1413ه = ( 1992 دار الكتب العلمية.
ابن قدامة، عبدالله بن أحمد.
- الكافي، الطبعة الأولى( 1427 ه = 1997م). منشورات دار هجر للطباعة والنشر
_22 المغني. الرياض: دار عالم الكتب. د:ت
_ عبدالكريم بن محمد بن إسماعيل. العمولات المصرفية حقيقتها وأحكامها الفقهية. الرياض( الطبعة الثانية 1432هـ = 2011م). دار كنوز اشبيليا.
_24أبو عيسى، محمد بن عيسى. سنن الترمذي. بيروت: طبعة سنة 1996م. منشورات دار الغرب الإسلامي.
_25العمراني، عبدالله بن محمد. المنفعة في القرض. الرياض( الطبعة الثانية 1431هـ = 2010م). منشورات دار كنوز إشبيليا.
- فتاوى اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء- المجموعة الأولى- . جمع وترتيب: أحمد بن عبدالرزاق الدويش. الرياض: رئاسة إدارة البحوث العلمية والإفتاء.
ـ القرافي. أحمد بن إدريس.
_ الذخيرة. بيروت: دار الغرب الإسلامي. الطبعة الأولى 1994م.
- الفروق. بيروت( الطبعة الأولى 1424هـ = 2003م). مؤسسة الرسالة.
-29القرطبي، محمد بن أحمد أبوعبدالله. الجامع لأحكام القرآن الكريم. بيروت( الطبعة الأولى 1427 هـ = 2006م). مؤسسة الرسالة
ـ الكاساني، علاء الدين أبوبكر بن مسعود. بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع. بيروت (الطبعة الثانية 1424ه = 2002م). دار الكتب العلمية.
- المعايير الشرعية الصادرة عن الأيوفي والتي تم اعتمادها حتى صفر1439هـ = نوفمبر2017
- مجلة مجمع الفقه الإسلامي الدولي. العدد التاسع.
- 33المرداوي، علاء الدين أبو الحسن. الإنصاف في معرفة الراجح من الخلاف. طبعة سنة 1956م.
-34مسلم، مسلم بن الحجاج النيسابوري أبو الحسن. منشورات بيت الأفكار الدولية. طبعة سنة 1419هـ = 1998م.
-35المنجور، أحمد بن علي. شرح المنهج المنتخب إلى قواعد المذهب. منشورات: دار عبدالله الشنقيطي. دون ذكر لبقية معلومات الكتاب.
-36ابن منظور، جمال بن مكرم. لسان العرب. بيروت( الطبعة الأولى 1997 م) دار صادر.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.